مفهوم علم خرید

The science of shopping

      خرده‌فروشی به شکل نوین آن از نیمه دوم قرن نوزدهم شکل گرفت. در این دوران رشد سریع و موفقیت مفاهیم زنجیره تأمین و خرده‌فروشی در سایه انقلاب صنعتی و توسعه حمل‌ونقل کالای انبوه تولیدی و توزیع گسترده آن پدید آمد و تبلیغات گسترده و سامانه‌های پولی و بانکی به کمک رشد اقتصادی شتافت، لیکن علی‌رغم رشد چشمگیر صنعت خرده‌فروشی، علوم مرتبط  به رفتار خرید مشتریان در فروشگاه‌‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفت. با رشد فزاینده رقابت در بازار خرده‌فروشی، رفتار خرید مشتریان در فروشگاه تا آنجا مورد توجه علوم انسانی قرار گرفت که هم‌اکنون حتی شرکت‌ها از علوم انسان‌شناسی و رفتارشناسی انسان به شکل گسترده برای شناخت گروه‌های مصرف‌کنندگان و تحلیل رفتار مشتری بهره می‌گیرند و مطالعات شخصیتی به بخش جدایی‌ناپذیر مطالعات بازار تبدیل شده است. نتیجه این فرآیند پدید آوردن مفهومی نو در علوم به نام «علم خرید» در عصر حاضر می‌باشد.

      “علم خرید، مطالعه رفتار خریداران در محل خرید، تعاملات آن‌ها با محیط خرده‌فروشی، ساختمان و تجهیزات فیزیکی شامل همه دکه‌ها، قفسه‌ها، باجه‌ها و میزهای نمایش محصولات، همه علائم، نشان‌ها، متون چاپی، راهنماهای مسیریابی و ساختارهای تعاملی رایانه‌ای، ورودی‌ها و خروجی‌ها، پنجره‌ها و دیوارها، آسانسورها، پله‌ها و پله‌های برقی و راهروها، صندوق‌ها و تحویل دارها و باجه‌ها و سرویس‌های بهداشتی و به‌طور خلاصه هر سانتی‌متر از فضای فروشگاه، هر برآمدگی و فرورفتگی از دوردست‌ترین قسمت پارکینگ تا عمیق‌ترین قسمت قابل‌نفوذ فروشگاه را در بر می‌گیرد. در واقع روانشناسی رفتاری و کالبدشناسی دقیق و مکانیک چگونگی آنچه که دقیقاً انسان‌ها در فروشگاه انجام می‌دهند، کجا می‌روند و کجا نمی‌روند و اینکه از چه مسیری به مقصد خود می‌رسند، چه می‌بینند و می‌خوانند و چه نمی‌بینند و نمی‌خواهند که بخوانند و چگونه با چیزهایی که در مسیرشان قرار گرفته برخورد می‌کنند- به بیان دیگر  علم خرید، علم شناخت چگونگی خرید است.”